Dieta pudełkowa z restauracji – jak pomogliśmy uruchomić catering dietetyczny?

Niespełna dwa miesiące od podjęcia decyzji do pierwszej sprzedaży – tyle trwało uruchomienie InFormal Catering, marki cateringu dietetycznego założonej przez właściciela warszawskich restauracji: PAPU, Zielnik i InFormal Kitchen. Nowa usługa jest uzupełnieniem oferty trzech restauracji, które od wielu tygodni mogą oferować tylko dania na wynos. Już w 10. dniu sprzedaży InFormal Catering uzyskał 5-cyfrowy poziom sprzedaży, a nowa linia biznesowa pozwala na przywracanie kolejnych pracowników do pracy.

Branża gastronomiczna przeżywa kryzys i trudno przewidzieć, kiedy on się skończy. Choć termin otwarcia gastronomii pozostaje w sferze spekulacji i domysłów, jedno jest pewne: na razie restauracje pozostają zamknięte, a ich właściciele muszą szukać sposobów na przetrwanie. Coraz częściej – oprócz dostawy posiłków – jest to usługa cateringu dietetycznego.

Prowadzenie restauracji a usługa cateringu dietetycznego, czyli – czy każdy restaurator sobie z tym poradzi? Jak sprawnie uruchomić i realizować usługę cateringu dietetycznego? Jak na niej zarabiać?

Na pewno ważne jest zrozumienie, w jaki sposób funkcjonuje taka usługa i że pewne obszary są zbieżne z prowadzeniem restauracji, a inne zupełnie nie. Przy usłudze cateringowej, oprócz wysokiej jakości produktu, trzeba pamiętać o wielu elementach, m.in. o intuicyjnej i dobrze sprzedającej stronie www, systemie do przyjmowania zamówień, oprogramowaniu dla dietetyka, raportach dla działu pakowania, logistyce dostaw na terenie całego kraju, opakowaniach eko czy wielokanałowym biurze obsługi klienta. Wiele obszarów jest nowych, nawet dla doświadczonych restauratorów. Inaczej pozyskuje się klientów cateringu dietetycznego, inaczej klientów restauracji. Dlatego, aby taka usługa wprowadzana przez restaurację rzeczywiście miała szansę na wysoką sprzedaż, trzeba się odpowiednio przygotować. Warto też do korzystać z doświadczeń specjalistów, którzy są obecni w branży cateringu dietetycznego od lat – komentuje Marek Lekki, prezes Stowarzyszenia Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego.

Michał Keński, warszawski restaurator, wystartował 3 tygodnie temu z marką InFormal Catering. Start nowej usługi był możliwy w ciągu 1,5 miesiąca od podjęcia decyzji. Po pierwszych dniach od startu InFormal Catering – marka diety pudełkowej o standardzie restauracyjnym – obsługuje ponad 30 klientów w modelu subskrypcyjnym, którzy wykupili usługę i zapłacili z góry za kilka tygodni. W ciągu 2-3 miesięcy restaurator planuje mieć ich 4-5-krotnie więcej. Wtedy będzie mogła ruszyć druga kuchnia z pełną obsadą pracowniczą.

Uruchomienie nowej usługi w postaci cateringu dietetycznego jest próbą uratowania moich trzech restauracji – PAPU, Zielnik oraz InFormal Kitchen i tym samym miejsc pracy. Zależało mi na stworzeniu odnogi, która w przypadku i obecnego lockdownu i przyszłych, których przecież nie można wykluczyć, pozwoli nam przetrwać. Obecnie jedna z trzech naszych kuchni pracuje i obsługuje dostawy posiłków restauracyjnych. Dzięki wdrożeniu nowej usługi – cateringu dietetycznego – kolejni pracownicy mogli wrócić do pracy. Mam nadzieję, że lada moment będzie konieczność i możliwość otwarcia drugiej kuchni. Oby jak najszybciej – komentuje Michał Keński.
InFormal Catering jest jakościowo przedłużeniem naszych restauracji. Również tutaj przygotowujemy dania z produktów pochodzących z małych gospodarstw, nie używamy ulepszaczy smaku, konserwantów ani półproduktów. Gotujemy w duchu slow food na bazie sezonowych warzyw i owoców. Stworzony przez nas koncept w całości opiera się na dbaniu o dobro drugiego człowieka. Inspiracją w tworzeniu tego konceptu były opinie, potrzeby i sugestie naszych gości, których znamy od wielu lat – dodaje Michał Keński.

Wsparcie systemowe i dietetyczne dla InFormal Catering zapewnił Cateromarket.pl, a logistyczne Goodspeed – firmy współtworzące Stowarzyszenie Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego.

O czym powinien pamiętać restaurator uruchamiający usługę cateringu dietetycznego?

Podstawowe obszary do zorganizowania to:

  • Analiza potencjału rynkowego
  • System IT do prowadzenia cateringu dietetycznego
  • Realizacja produkcji cateringu – we własnym zakładzie lub na zlecenie w zakładzie produkującym dla marek własnych
  • Logistyka
  • Marketing internetowy i sprzedaż online diety pudełkowej
  • Dietetyka – rozpisywanie diet oraz konsultacja dla klientów cateringu

We wszystkich tych obszarach restauratorów i inwestorów mogą wesprzeć firmy zrzeszone w Stowarzyszeniu Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego.