Co warto wiedzieć przed uruchomieniem usługi cateringu dietetycznego?

Kilka wskazówek dla restauratorów

W czasach trudnych i niepewnych dla gastronomii uruchomienie cateringu dietetycznego wydaje się słuszną decyzją. Po pierwsze – jako restaurator masz całe zaplecze i doświadczenie w przygotowywaniu posiłków. Po drugie – możesz ochronić miejsca pracy. Po trzecie – catering dietetyczny, poza pandemią może również stać się ważną częścią Twojej działalności. Warto wiedzieć, że rynek cateringu dietetycznego rośnie z miesiąca na miesiąc.

Jako Stowarzyszenie Przedsiębiorców Cateringu Dietetycznego przygotowaliśmy kilka wskazówek dla restauratorów planujących rozszerzyć swoją działalność o catering dietetyczny. Są one o tyle ważne, że biznes cateringowy charakteryzuje się tym, że zdecydowana większość relacji z klientem, niezależnie od etapu tej relacji, odbywa się online. I to jest zasadnicza różnica.

Jakim obszarom musisz poświęcić uwagę? Które obszary różnią się od tego, co znałeś dotychczas?

Ustalenie menu – współpraca z dietetykiem

Prowadząc restaurację zwracasz uwagę na to, by jedzenie było smaczne i zróżnicowane. Być może specjalizujesz się w konkretnej kuchni, konkretnych daniach. Catering dietetyczny to nie tylko odżywianie, to odżywianie w konkretnym celu – zachowaniu zdrowia, wymarzonej sylwetki, czy – w przypadku sportowców – dostarczeniu w pożywieniu wszystkich niezbędnych organizmowi makro i mikroelementów. Żeby zdobyć pierwszych klientów, musisz im na start zaproponować przynajmniej 3-4 rodzaje diet. Z czasem oczywiście możesz poszerzać swoją ofertę. Niezależnie od tego, ile diet będziesz oferował, niezbędna jest współpraca z dietetykiem, który ustali skład, kaloryczność i – razem z Twoim szefem kuchni – skonstruuje menu. W związku z tym, że konkurencja na rynku cateringów dietetycznych jest duża, proponowane potrawy muszą być smaczne, zróżnicowane i trafiające w różne gusta.

Zasięg i logistyka

To bardzo ważny punkt. Jako restaurator dostarczasz swoje dania najczęściej w rejonie miejscowości, w której działasz. Z cateringiem dietetycznym możesz dotrzeć dalej. Zazwyczaj firmy cateringowe korzystają z usług firm logistycznych, które obsługują wielu dostawców cateringu – tak jest po prostu efektywniej. Wówczas swoją ofertę możesz kierować do mieszkańców miejscowości w całej Polsce, obsługiwanych przez daną firmę logistyczną. Przykładem takiej firmy jest Goodspeed, która dostarcza diety pudełkowe niemal w całej Polsce.

Marketing

Z pewnością jako właściciel restauracji masz już duże doświadczenie w działaniach marketingowych. Pamiętaj jednak, że teraz musisz dotrzeć do innej grupy odbiorców – mieszkających często poza Twoim dotychczasowym obszarem działania. Dodatkowo takich, którym nie tylko zależy na smacznym posiłku, ale również na takim, który odpowiada na konkretną potrzebę, np. redukcję wagi. Jeżeli Twoimi dotychczasowymi klientami były np. rodziny z dziećmi, to w przypadku usługi cateringu dietetycznego na pewno musisz trafić do zupełnie innej grupy, z innym przekazem, inną kreacją i innymi kanałami.

Sprzedaż

W przypadku cateringu dietetycznego cała sprzedaż odbywa się online. Dlatego odpowiedni system sprzedażowy, łatwość dokonywania zamówień i płatności jak również wprowadzania np. rabatów to podstawa w tej branży. Klient ceni sobie wygodę i niezawodność. Również dla Ciebie organizacyjnie dobry system do zarządzania sprzedażą i zamówieniami powinien być priorytetem, zwłaszcza jeśli liczba zamówień będzie systematycznie rosła, a będzie.

Obsługa klienta

W każdym biznesie są obszary, które mogą pójść nie tak. W restauracji dużo łatwiej jest bezpośrednio porozmawiać z klientem, wyjaśnić wątpliwości, gdyż klient jest na miejscu. W przypadku cateringu dietetycznego klient może mieć wątpliwości co do różnych obszarów, począwszy od jakości potrawy aż po czas dostawy. Ważne jest, by wiedział, gdzie i w jaki sposób może zgłosić swoje uwagi, jak również, żeby zgłoszenia były sprawnie rozwiązywane. Klient cateringu dietetycznego to klient „internetowy”, co oznacza, że jak będzie niezadowolony to nie zawaha się o tym powiedzieć wykorzystując choćby social media. Dlatego trzeba dołożyć wszelkich starań, żeby – jeżeli już wystąpi taka sytuacja – jak najszybciej ją rozwiązać tak, aby pozostawić dobre wrażenie.

Strona internetowa

Strona internetowa w tej branży ma znaczenie priorytetowe. Dlatego powinna być ona dla klienta jak najbardziej czytelna, intuicyjna i prowadząca niejako „za rękę” od decyzji do sprzedaży.

Niezależnie od tego, czy jesteś jeszcze o krok przed decyzją dotyczącą wejścia w branżę cateringu dietetycznego czy już zrobiłeś pierwsze kroki – jako Stowarzyszenie skupiające praktyków branży służymy pomocą i radą w tematach związanych z funkcjonowaniem cateringu dietetycznego.

Jeżeli zamierzasz stworzyć swoją markę cateringu dietetycznego lub już teraz oferujesz catering dietetyczny, ale chciałbyś to robić efektywniej – zachęcamy Cię do zapoznania się z Caterosystemem – kompleksową platformą dedykowaną firmom cateringu dietetycznego, stworzoną w oparciu o platformę IdoSell Shop na której cateringi uzyskują sprzedaż rzędu nawet 250 tys. zł w ciągu pierwszych 60 dni od startu od zera.

Zachęcamy również do zapoznania się z przypadkiem warszawskiego restauratora – Michała Keńskiego, właściciela trzech restauracji – PAPU, Zielnik i InFormal Kitchen, który w styczniu uruchomił z naszą pomocą catering dietetyczny InFormal Catering i jego sprzedaż z dnia na dzień rośnie, a on może przywracać do pracy kolejne osoby ze swojego zespołu.

Zapraszamy do kontaktu z nami!